zaterdag 22 juli 2017

Benkei op de rug van een opspringende karper


Van de leden van de Spinoza Kring Limburg, waarvan ik me nog altijd een beetje lid voel, hoewel ik niet meer in staat ben de bijeenkomsten bij te wonen, ontving ik deze week een schitterende kaart met deze porseleinen vaas in de vorm van een opspringende karper waarop een zittende man, door onbekende kunstenaar vervaardigd in Arita (Japan) tussen 1650 - 1750. Door Ottema-Kingma Stichting in bruikleen gegeven aan Keramiekmuseum Princessehof. [Cf.]

De op de rug van de karper zittende man zou Benkei voorstellen, in de Japanse mythologie de metgezel van de held Yoshitsune [cf. wiki].
Op de kaart hadden de aanwezigen hun groeten en wensen geformuleerd. Als dank herinner ik met dit blog graag hieraan en breng ik de kaart terug op internet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten