zaterdag 15 juli 2017

Robert A. Duff’s boek over Spinoza’s politieke en ethische filosofie [2]

In het vorige blog over Robert Alexander Duff (1866 - ?) en zijn boek Spinoza's Political and Ethical Philosophy [Glasgow: James Maclehose and Sons, The Macmillan Co., New. York, I903. pp. 516] bleek ik nog aardig wat gegevens over hem bijeen te kunnen sprokkelen. Het gaat mij nu vooral om twee heel uiteenlopende recensies over zijn boek. Ik breng achtereenvolgens een zeer kritische (op het negatieve af) bespreking van Pollock en vervolgens de veel positievere, hoewel ook kritisch van James Gibson

James Gibson, review of Spinoza's Political and Ethical Philosophy by Robert A. Duff. In: International Journal of Ethics [The University of Chicago Press], Vol. 14, No. 2 (Jan., 1904), pp. 230-233 [cf. volgend blog]
Maar nu eerst
F. Pollock, review of Spinoza's Political and Ethical Philosophy. by Robert A. Duff. In:  Mind New Series [Oxford University Press on behalf of the Mind Association], Vol. 12, No. 47 (Jul., 1903), pp. 399-402








Met


Op zich een interessante en leerzame recensie. Maar met die kritische noot aan het einde zat Pollock er wel behoorlijk naast. We lezen werkelijk in Ethica 4/22c ofwel 4, prop 22, cor  -
     Conatus sese conservandi primum et unicum virtutis est fundamentum.
     Het streven om zichzelf te handhaven is de eerste en eenigste grondslag der Deugd. [Vert. Nico van Suchtelen]

Dat was blijkbaar in 1903 minder makkelijk en snel op te zoeken, dan we dat tegenwoordig kunnen...

Ik kan verder nog wijzen op de gedegen en interessante bespreking door
J. E. Creighton, review of A Study of the Ethics of Spinoza by Harold H. Joachim; Spinoza'sPolitical and Ethical Philosophy by Robert A. Duff. In: The Philosophical Review [Duke University Press on behalf of Philosophical Review], Vol. 12, No. 5 (Sep., 1903), pp. 557-562

4 opmerkingen:

  1. Omdat hier http://blog.despinoza.nl/log/franciscus-van-den-enden-1602-1674.html reageren niet meer mogelijk is, en ik in bovenstaand stuk de naam Van Suchtelen, zij het sr., ook aantref, kaap ik deze ruimte maar even voor een reactie m.b.t. Meininger.

    De KB geeft een overzicht http://opc4.kb.nl/DB=1/SET=5/TTL=11/NXT?FRST=1 van de publicaties van (naar ik vermoed: de Hegeliaan) Jan Valentijn Meininger (enige info en een portretfoto alhier: http://repertorium.library.uu.nl/node/2854).

    Ik neem hier met name de moeite vanwege een opmerking van Jacques de Visscher (in een bespreking van Meiningers Vertoog over de liefde (1987) http://ojs.ugent.be/deuilvanminerva/article/viewFile/1880/1885), die mij trof:
    'Zo leert Meininger uit het oeroude Gilgamesjepos waarin de liefde niet bestaat: in een wereld van knechtschap en onvrijheid, van blinde gehoorzaamheid aan de ondoorgrondelijke tirannie van afgoden, demonen en priesters, "waarin de mens voortdurend in angst leeft, kan de liefde niet worden geboren. Want, en dit is iets dat slecht weinigen beseffen, niet haat is de tegenpool van de liefde, maar angst. Alleen liefde verlost van angst, ook van de doodsangst" (blz.33). Het is in zo'n zijdelingse opmerkingen [sic] dat Meininger soms een aantal hardnekkige gemeenplaatsen doorbreekt.'

    Maar - en dat bracht mij hier - ik stuitte, in mijn zoeken naar redes, op deze: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/118760650/Spinoza_Een_leven_in_dienst_van_het_denken_der_waarheid_Rede_gehouden_voor_het_Nederlands_Filosofisch_Genootschap_te_Amsterdam_ter_gelegenheid_van_de_herdenking_van_het_feit_dat_Spinoza_300_jaar_geleden_op_21_Februari_1677_overleed/, een rede die ik elders niet vermeld zie en die, zo dacht ik, voor u wellicht interessant is. Bij deze.

    Overigens vermeldt de KB niet deze https://www.abebooks.com/Filosoferen-Een-hommage-aan-J.V-Meininger/15484211236/bd hommage aan Meininger, door J.M. Mees, die in 2010 met de zeer onlangs overleden Buve een geannoteerde vertaling van Hegel uitbracht (https://www.boekwinkeltjes.nl/b/179501526/Hegel_over_Spinoza_ISBN_9780198732501/).

    Met vriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Een geannoteerde vertaling van Hegel over Spinoza, bedoelde ik te zeggen. "Nederlandse vertaling van hetgeen Hegel geschreven heeft over Spinoza in zijn hoofdstuk `Spinoza' van zijn Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie."

      Verwijderen
    3. (Links eventueel kopiëren en plakken en openen mét afsluitende /, anders werken ze niet.)

      Verwijderen