zaterdag 22 juli 2017

Voortdurende studie naar Spinoza's Bijbelkritiek

Als ik vele van mijn blogs overzie, lijkt het alsof ik mij regelmatig enigszins verbaas dat er nog zoveel gepubliceerd wordt over Spinoza's Bijbelkritiek.

Onlangs nog bracht ik het blog van maandag 17 juli 2017 "Hoe huidige theologen nog steeds bezig zijn met Spinoza's Bijbel- en religiekritiek", waarin ik op een publicatie wees van de Bonner hoogleraar fundamentele theologie René Buchholz: DIE SUBVERSIVE KRAFT DER IMMANENZ.

Nog maar kort daarvoor, in een blog op 17-06-2017, wees ik op de aangekondigde publicatie van
Jetze Touber, Spinoza and Biblical Philology in the Dutch Republic, 1660-1710. Oxford University Press, (Estimated) 30 April 2018 - het resultaat van een studie waarvoor Piet Steenbakkers een NWO-subsidie in de wacht heeft weten te slepen.

The Case of Jeffrey L. Morrow

Als laatste voorbeeld noem ik mijn bericht in een blog van  18-08-2015, "Een hedendaagse bestrijding van de TTP," dat ging over Jeffrey L. Morrow's, "Historical Criticism as Secular Allegorism: The Case of Spinoza." In: Letter & Spirit, Vol 8, 2013 [special: Promise and Fulfillment. The Relationship Between the Old and New Testaments]. De PDF die toen nog aangeboden werd, is inmiddels verdwenen. Maar het PDF is nu op twee plaatsen te vinden: PDF hier en op academia.edu.
Verder is er nog een wat oudere tekst te vinden:
"The Bible in Captivity: Hobbes, Spinoza, and the Politics of Defining Religion," by Jeffrey L. Morrow. Pro Ecclesia Vol. XIX, No. 3 (2010), pp. 285-299. [PDF].

Van hem verscheen vorig jaar
Jeffrey L. Morrow, Three Skeptics and the Bible: La Peyrère, Hobbes, Spinoza, and the Reception of Modern Biblical Criticism. Pickwick Publications (January 19, 2016) - books.google

Blurb: Biblical scholars by and large remain unaware of the history of their own discipline. This present volume seeks to remedy that situation by exploring the early history of modern biblical criticism in the seventeenth century prior to the time of the Enlightenment when the birth of modern biblical criticism is usually dated. After surveying the earlier medieval origins of modern biblical criticism, the essays in this book focus on the more skeptical works of Isaac La Peyrère, Thomas Hobbes, and Baruch Spinoza, whose biblical interpretation laid the foundation for what would emerge in the eighteenth and nineteenth centuries as modern biblical criticism.

Het 4e hoofdstuk: "the Biblical Criticism of Baruch Spinoza in Context"  [p. 104 - 138] brengt de beide bovengenoemde artikelen samen.

Tot slot breng ik hier nog een wat oudere tekst
Daniel J. Elazar, "Spinoza and the Bible." In: Jewish Political Studies Review 7:1-2 (Spring 1995). Te lezen op yumpu.com

 


Volgende week, woensdag - de dag voor die waarop op  27 juli 1656 Spinoza's cherem werd uitgesproken, zal  Yoram Stein spreken over: Spinoza's bijbelinterpretatie in het licht van andere benaderingen van de bijbel in zijn tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten