woensdag 30 augustus 2017

Wie deze afbeelding van Spinoza maakte eindelijk achterhaald: Jean-Charles François (1717 - 1769)


In het blog van 01-04-2013 over “Charles Paul Landon (1760 – 1826) maakte Spinoza-gravure” bracht ik op ’t eind een gravure die Spinoza voorstelde en waarop Andrea Voigt mij attendeerde. Ik had even gedacht dat hij misschien van deze Landon was, maar dat kon toch niet het geval zijn. In een blog van ruim tien dagen later moest ik laten weten nog steeds naar de maker ervan op zoek te zijn. Ik had gehoopt dat Jason Waller op de cover van wiens boek, Persistence through Time in Spinoza [Lexington Books, 2012 - cf blog] de afbeelding voorkwam, opheldering kon verschaffen. Maar dat kon hij tot zijn spijt niet: de uitgever had er niets over in het boek vermeld en hij was bij de cover niet betrokken geweest. Enfin, ik vroeg de bezoekers va mijn blog wie eventueel inlichtingen kon geven, maar op zulke verzoeken hoor ik nooit iets.
Inmiddels, jaren later, weer op zoek naar afbeeldingen, kon ik de maker achterhalen. Gettyimages vermeldde niet de graveur, maar schreef wel dat de afbeelding die zij toonden afkomstig was uit Alexandre Saverien, Histoire des Philosophes Modernes (Paris, 1762) en dat was voldoende aanknopingspunt. Alexandre Saverien liet op het titelblad weten “Avec leurs Portraits gravés pas François.” En verderop in het werk komt het uittreksel voor van l'Assemblée des Estampes over de door hem uitgevonden crayonmanier, een met de etstechniek verwante methode [cf.]. Hier de hele afbeelding uit de Troisième edition. Tome premier: Histoire des Métaphysiciens via books.google.
 


Detail van de Spinosa-illustratie alsmede nog enige illustraties van Jean-Charles François uit Alexandre Saverien, Histoire des Philosophes Modernes (1762). Het British  Museum bezit een aparte afdruk van de gravure [cf.]

Christiaan Huygens
Gottfried Wilhelm Leibniz
Galileo Galilei




















Jean-Charles François (1717 - 1769) [fr.wiki] is ook de maker ook van de veel gebruikte crayon-gravure van Spinoza [cf. blog]
Volgens de uitgave Korte verhandeling van God, de mensch en deszelvs welstand = Breve trattato su Dio, l'uomo e il suo bene / Benedictus de Spinoza ; introd., ed., trad. e commento di Filippo Mignini. L'Aquila : Japadre Editore, 1986, waarvoor het als frontispice is gebruikt met als onderschrift dat het uit [A. Saverien], Histoire des Philosophes Modernes (Paris, 1760) afkomstig is. [Cf. KB]

 
Bij dit zoeken stuitte ik ook op deze Duitse Portretindex op Spinoza

Geen opmerkingen:

Een reactie posten