woensdag 11 oktober 2017

Angela Roothaan over ‘kwaad’ en over ‘de eed’ in het licht van Spinoza’s filosofie


Onder de titel “Should we speak of ‘evil’?” publiceerde Angela Roothaan, die we in Spinozistische kring kennen van haar proefschrift uit 1996 over de TTP: Vroomheid, Vrede, Vrijheid, een interessant blog, waarin ze twijfel uitspreekt over spreken over ‘kwaad’ in het algemeen i.p.v. over concrete dingen die goed of slecht uitpakken. En ze spreekt twijfel uit over het voorstel voor ‘zweren’ zoals dat bij Spinoza te vinden is. Met dat laatste begint ze met een tweet over wat Spinoza zou hebben gezegd:
“Those who take an oath by law will avoid perjury more if they swear by the welfare & freedom of the state instead of by God.”
Ze geeft, en dat vind ik jammer, niet aan waar je deze tekst bij Spinoza vindt (in § 48 van hoofdstuk 8 van de Tractatus Politicus), en ook niet dat het geen letterlijk citaat is, maar een uit die paragraaf samengestelde tekst. Dat terzijde.
Overigens vind ik het een zinnig en duidelijk blog, waarin naar de huidige tijd in de geest van Spinoza wordt geredeneerd.
Haar stuk deed mij terugdenken aan twee blogs die ik wijdde aan “de Spinozistische eed”:

3-08-2014: Spinozistische eedbekrachtigingsformule: "Zo waarlijk helpe mij God almachtig"
08-03-2016: Voorstel: de Spinozistische eed invoeren.
In die laatste blog geef ik en ga ik in op de tekst zelf van Spinoza.
Over haar idee (helemaal geen eed)  moet ik nog eens nadenken. Spinoza was inderdaad sterker 'pro patria' dan we dat tegenwoordig nog kunnen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten