dinsdag 3 oktober 2017

Pas op voor informatie over Spinoza op internet

Niet aan alle onjuistheden die ik bij mijn speuren op internet tegenkom geef ik aandacht, maar deze keer is wel heel gortig wat ik zag.
Enige dagen geleden bracht “The Famous People” website een profiel over Spinoza. Op zich uiteraard positief te waarderen. Ze beginnen met: “Baruch Spinoza was a Dutch philosopher of a Jewish origin. Go through this article to know in details about his childhood, life, career, major works and timeline.” En daarna stapelen ze fout of fout.
Vergeten wordt bij "Birth Date: 24th November" het jaartal 1632 te vermelden.
Maar dan laten ze hem trouwen met Jeanne de Lartigue met wie Charles de Montesquieu op 30 april 1715 in het huwelijk trad en die een grote bruidsschat voor hem meekreeg.
Spouse/Partner: Jane de Lartigue (m. 1715)
Waarna vervolgens correct wordt vermeld: Died on: February 21st, 1677
[Enige uren later is dit nog steeds niet gecorrigeerd; dus kennelijk viel het nog niemand op.]
En als je "More Facts" aanklikt krijg je ook nog
education: Académie française (1728), College of Juilly
Je kunt de info ook nog als PDF opvragen en dan krijg je zijn geboortejaar wél. Dat geeft dit beeld (om de foute informatie niet verder te verspreiden, heb ik er wel even een rood kruis door gezet)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten