woensdag 22 november 2017

Andrea Sangiacomo belooft nieuw licht te werpen op ‘t ontstaan van rationele ideeën

Andrea Sangiacomo is al geruime tijd bezig met hoe - volgens hem dan - Spinoza de overeenstemming, resp. niet-overeenstemming ziet van dingen met elkaar en met het geheel van de natuur. Hij is dit onderwerp langs diverse kanten aan het doorspitten.
Zie zijn hoofdstuk “Teleology and Agreement in Nature.” In: A. Santos Campos (ed.), Spinoza: Basic Concepts [Exeter: Imprint Academic, 2015 – academia.edu – waarop ik in dit blog van 15-02-2015 nogal commentaar had].
Zo sprak hij op 18 maart 2016 in Leuven op de dag over “The Body in Spinoza’s Philosophy, " over “Spinoza’s Account of Agreement in Nature: From Physics to Politics.” [niet op academia.edu – zie de reacties op dit blog van 18-06-2017: "Sangiacomo over wat bij Spinoza mensen zijn."]
En zo zal hij volgende week, 30 novemer 2017, voor de London Spinoza Circle spreken over “Spinoza’s account of common notions and the origin of rational ideas.” [cf. the London Spinoza Circle -  Spinoza Research Network - The Renaissance Diary ]. Hij wil een nieuw licht werpen op het ontstaan van rationele ideeën vanuit agreement in nature tussen het menselijk lichaam en externe oorzaken. Door disagreement ontstaan verbeelde ideeën door agreement ontstaan common notions en rationele ideeën. Zien of deze rede t.z.t. wellicht op academia.edu komt. Ik neem hier de samenvatting over:

Abstract: An everlasting controversy in Spinoza scholarship concerns the origin of rational ideas. Two parties have been opposing each other. According to the empiricist approach, ideas of reason somehow derive from imagination, while innatism holds that they are built upon innate ideas. In this paper, I propose a revised version of the empiricist approach that is capable of fully accounting for Spinoza’s position. I argue that reason and imagination express different ways in which the body interacts with external causes. Imaginative ideas are the mental counterpart of interactions based on some form of disagreement in nature between the human body and external causes, while rational ideas based on common notions are the mental expression of agreement in nature between the human body and external cases. This reading of common notions as an expression of some degree of “agreement in nature” (natura convenire) among things leads to appreciate of the often neglected difference between universal and proper common notions, which in turns enables Spinoza to account for different degrees of generality that rational ideas can have.
 
* * *
N.B. Zie hoe Andrea Sangiacomo het in de volgende video heeft over hoe vroegmoderne filosofen discussieerden over de begrippen ‘efficiënte en doel oorzaken” zonder naar Spinoza te verwijzen! Opmerkelijk – ik vermoed dat dit komt doordat hij ook bij Spinoza doeloorzaken meent te kunnen aanwijzen, wat nogal een ingewikkeld en omstreden onderwerp is. Dus zwijgt hij hier maar over Spinza [cf. deze video waaruit zijn foto ‘n still is]
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten