zondag 26 november 2017

Update van Rebecca Goldstein’s keuze van Five Books

Zeven jaar geleden had ik een blog over de boekenkeuze van Rebecca Goldstein in Five Books dat elke week een interview brengt waarin een schrijver of wetenschapper zijn of haar aanbevolen vijf boeken toelicht in de rubriek The best books on everything. Ik wees erop dat ze veel Spinoza bracht.
Vorige maand werd dit lijstje ge-update in een nieuw interview. Haar eerdere lijstje is nu niet meer te zien op Five Books (maar wel in het genoemde blog).

Rebecca Goldstein koos 27 maart 2010 deze Five Books
Rebecca Goldstein’s keuze werden in oktober 2017 deze Five Books
1 Middlemarch by George Eliot
2 The Ethics by Baruch Spinoza
3 The Black Prince by Iris Murdoch
4 The Varieties of Religious Experience by William James
5 Religion Is Not about God by Loyal Rue 
 
1. Republic by Plato
2. The Ethics by Baruch Spinoza
3. A Treatise Of Human Nature by David Hume
4. Middlemarch by George Eliot
5. Enlightenment Now: The Case for Reason, Science, Humanism, and Progress by Steven Pinker

Spinoza’s Ethica blijft z’n plaats behouden. Het blijft telkens weer boeiend hoe ze over Spinoza spreekt - mij althans blijft ze boeien.
Wel grappig dat ze als nieuwe vijfde keuze het boek van haar partner noemt dat nog moet verschijnen: begin volgend jaar zal het op de markt komen, maar zij maakt er nu al reclame voor. Het boek zou een soort follow-up zijn van Pinker's majestueuze The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined. (2011).

Ik heb indertijd mijn best gedaan dat boek te lezen, maar moet bekennen dat ik er niet doorheen kwam: zoveel materiaal bracht hij aan in zijn betoog dat we – ondanks misschien de schijn van tegendeel – in de loop der tijd almaar minder onderhevig werden aan geweld. Geweldsoverlast is aan de verliezende hand, was zijn thema.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten