zondag 10 december 2017

Gelukkige bezitter van dé twee Spinoza-gedenkpenningen

Er zijn in de loop der tijd meerdere Spinoza-medailles gemaakt [cf. dit blog], maar er zijn twee ‘meer officiële’ gedenkpenningen van Spinoza van de twee Spinozaverenigingen die tussen de beide wereldoorlogen bestonden, met op de achterzijde de twee Spinozahuizen.
De linker Spinozamedaille (van de Societas Spinozana) bezat ik al enige tijd, ooit zelf aangeschaft. De rechter Spinozamedaille (van de Vereniging Het Spinozahuis) ontving ik onlangs van een bezoeker van dit blog (die uitdrukkelijk anoniem wenst te blijven) die deze medaille ooit via ebay had aangeschaft en hem aan mij deed toekomen uit waardering voor het al meer dan tien jaar bijhouden van dit blog!
Niet te beschrijven hoe blij verrast ik door dit gebaar was! Ook langs deze weg wil ik deze gulle gever nog eens hartelijk danken voor dit buitengewone gebaar.




Spinoza-gedenkpenning
Geslagen in 1932 door de firma Kon. Begeer te Voorschoten in samenwerking met de Franse munt naar ontwerpen van de Franse graveur en médailleur Pierre Turin (1891-1968) ter gelegenheid van de 300e geboortedag van Spinoza.
Op de achterzijde een afbeelding van het Spinozahuis aan de Paviljoensgracht in Den Haag, toen de zetel van de Societas Spinozana; met links en rechts de geboorte en sterfdatum van Spinoza en de emblemen: de roos en de slang die zich in de staart bijt ofwel de ouroboros.
De opbrengst was door de Franse Munt bestemd voor het Spinozahuis aan de Paviljoensgracht te 's-Gravenhage.
De munt was dan ook bij de Stichting Domus Spinozana te verkrijgen.
 
[cf. Het Vaderland van 5 april 1932 op Delpher]
Spinoza gedenkpenning
in 1927 - bij de herdenking van de 250e sterfdag van Spinoza - uitgegeven door de Vereniging Het Spinozahuis.
Ontwerp en uitvoering van medailleur J.C. Wienecke (1872-1945), geslagen in zilver en brons.
65 mm middellijn.
Model stond de in 1744 naar het portret in de Opera Posthuma gestoken koperen plaat in B.v.S. Sittenlehre widerleget von Christian Wolf.
Het randschrift is van mr. dr. J.B. Kan: en facies Spinosa animis evellere nati
Op de achterzijde een afbeelding van het Spinozahuisje in Rijnsburg met onderschrift: Domus Spinozana Rhenoburgi
En daaronder
Bene agere et laetari
Eth IV Prop LXXIII schol

 
[cf. Het Vaderland van 26 febr. 1927 op Delpher]
Bij deze afbeelding komt de kleur beter tot zijn recht

Zo staan ze in een sierraaddoosje naast mijn pc-werktafel, zodat ik ze elke dag zie.
[U ziet intussen dat ik weer met het Spinozaboek van Maarten van Buuren bezig ben...]
 

2 opmerkingen:

  1. Mooi Stan en een terechte blijk van waardering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank, Leon, gelukkig dat jij laat merken dat je 't zag en vervolgens dit opmerkt. Waardeer ik zeer.

    BeantwoordenVerwijderen