vrijdag 5 januari 2018

Nieuwtje: paperback van Spinoza and the Stoics komt eraan


In blog van 17-05-2015 over Jon Miller's Spinoza and the Stoics (2015) zei ik dat ik het aan de dure kant vond en wilde wachten op de paperback. Welnu, op 30 april 2018 zal het als paperback verschijnen (bij book depository gaat het incl. verzending €24,01 kosten)

[Blurb] For many years, philosophers and other scholars have commented on the remarkable similarity between Spinoza and the Stoics, with some even going so far as to speak of 'Spinoza the Stoic'. Until now, however, no one has systematically examined the relationship between the two systems. In Spinoza and the Stoics Jon Miller takes on this task, showing how key elements of Spinoza's metaphysics, epistemology, philosophical psychology, and ethics relate to their Stoic counterparts. Drawing on a wide-range of secondary literature including the most up-to-date scholarship and a close examination of the textual evidence, Jon Miller not only reveals the sense in which Spinoza was, and was not, a Stoic, but also offers new insights into how each system should be understood in itself. His book will be of great interest to scholars and students of ancient philosophy, early modern philosophy, Spinoza, and the philosophy of the Stoics.
Kortom: een tegenwicht tegen wat Maarten van Buuren van Spinoza maakt.

10 opmerkingen:

  1. Weer zo'n onvolprezen verwijzing op dit blog. Lijkt me een waardevol en interessant boek. Kon niet zo goed wachten tot 30 april en heb de hardcover versie nu tweedehands besteld voor 27 euro (incl. verzendkosten)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat, Henk, dat is uiteraard ook een mooie of misschien wel nog mooiere oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het eerste hoofdstuk van 'Spinoza, vijf wegen naar de vrijheid' gelezen. Het zou me niet verbazen als ik na afloop een lans ga breken voor Maarten van Buuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel, dan openen we een nieuwe strijd. Als je dat denkt vol te houden zal je je lans inderdaad breken. Laat je niet in de luren nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stan, maak je niet ongerust. Ik heb nu het derde hoofdstuk gelezen. Je hebt gelijk, hij maakt er inderdaad een potje van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik citeer drie regels van de eerste bladzijde van hoofdstuk 3:

    - 'Spinoza's conatus valt samen met de monistische substantie en met God.'
    - 'Geest is volgens Spinoza een afgeleide van de conatus en daaraan dienstbaar.'
    - 'Essentie verhoudt zich existentie als eeuwigheid tot tijd.'

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb 't PDF en kan hier niets van vinden. Kun je één zin (of deel) waar je op doelt, letterlijk citeren?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zocht bij Miller of bedoelde je Van Buuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sorry, bij van Buuren (zie de relatie met de reactie daarvoor). Overigens kreeg ik vandaag het tweedehands boek van Miller: prachtig, z.g.a.n.
    Bij Van Buuren geeft die eerste pagina van een hoofdstuk een soort samenvatting. Je moet dus wel nagaan hoe hij die tenenkrommende uitspraken uitwerkt. Zo weet ik bijvoorbeeld dat hij alle kracht in het universum conatus noemt. Dus Gods kracht, zijn potentia, noemt hij ook conatus. Omdat de menselijke conatus is een manifestatie van is van Gods kracht. Enzovoorts.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar hij stelt dan wel de conatus gelijk aan appetitus en cupiditas, zoals Spinoza doet. Komen die ook aan God toe?

    BeantwoordenVerwijderen