maandag 29 januari 2018

Nogmaals blijkt: Spinoza was zeker geen Stoïcus



Wat ik op mijn speurtochten tegenkwam – ik geef graag door dat deze dissertatie aan mijn haak bleef hangen:

Justin B. Jacobs, The ancient notion of self-preservation in the theories of Hobbes and Spinoza. PhD thesis, King’s College University of Cambridge, July 2010 [cf. PDF 
Ik ga het werk niet bespreken, maar noteer alleen dat Justin B. Jacobs aantoont dat Spinoza niet, zoals Susan James en Bernard Carnois (en in Nederland Maarten van Buuren) beweren een Stoïcus was, maar dat voor hem onder invloed van Descartes, de psychologische mentale impulsen veel minder belangrijk waren dan de lichamelijke, mechanische.
Ik geef behalve deze link en de cover ook 't hoofdstuk  en de paragrafen over Spinoza.

Misschien iets om kennis van te nemen naast
Jon Miller, Spinoza and the Stoics. Cambridge University Press, 2015 [cf. blog], die in deze dissertatie nog niet voorkomt [nog niet kón voorkomen].

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten