maandag 26 februari 2018

Op NDPR vandaag Steenbakkers’ review van Curley’s The Collected Works of Spinoza


Graag wijs ik de bezoekers van dit weblog op de uitvoerige, gedegen en kritische bespreking van Piet Steenbakkers die vandaag bij de NPDR verscheen van:
Edwin Curley (ed., tr.), The Collected Works of Spinoza, Volume II, Princeton University Press, 2016, 769 pp., $ 55.00 (hbk), ISBN 9780691167633.
Reviewed by Piet Steenbakkers, Utrecht University
Steenbakkers vindt het voor de wetenschappelijke wereld de beste van de beschikbare Engelse vertalingen, maar heeft m.n. over de presentatie en lay out nogal wat aanmerkingen. Je kunt zien dat de reviewer er heel wat studie in heeft gestoken en zich er bepaald niet met een jantje-van-leiden vanaf heeft gemaakt.
We lezen ook een ‘nieuwtje’ over de – nogal vertraagde – voortgang van “the series Spinoza Œuvres (Presses Universitaires de France, Paris) […]: The edition of the Ethics (ed. Akkerman and myself, trans. Moreau) has recently been finished and is now being prepared for the press.”
Ik ben blij bij hem over de Spinoza correspondentie te lezen “every letter has its own history and should be edited individually.” Ik heb er ooit in een blog mijn teleurstelling over uitgesproken dat de Nederlandse editie van de Briefwisseling onvoldoende die geschiedenis van elke brief behandelde. Ik vind dus Steenbakkers aan mijn zijde wat betreft de wenselijkheid daarvan.

Deze foto bracht dr. John Sellars via zijn tweet van 4 juli 2016 naar internet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten