woensdag 7 februari 2018

Spinoza ontmoeten via Wiep van Bunge


7 opmerkingen:

  1. Dat is allicht beter dan Spinoza ontmoeten via Maarten van Buuren. Maarten van Buuren zit in een koker en doktert alles in zijn eentje uit. En toetst daarbij zoveel mogelijk aan zijn eigen ervaringen. Zo komt hij tot de raarste bevindingen, zoals ik onlangs mocht ervaren op een bijeenkomst voor de promotie van zijn Ethicavertaling.
    God is materie.
    Spinoza verdeelt de affecten in deugden en ondeugden. Drankzucht en hoogmoed zijn deugden, verlangen is een ondeugd.
    Conatus is gericht op het vergroten van macht. Daarom moet het streven naar macht en rijkdom positief gewaardeerd worden. Sterk worden, daar gaat het om.
    De derde en hoogste trap van denken, het intuïtieve denken, is de aangeboren intuïtie die al bij babies is waar te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk,
    Ik geloof inderdaad dat de makke van Van Buuren is dat hij alles zelf uitvogelt en dat hij Spinoza nooit samen met anderen of onder leiding van een ervaren kenner heeft bestudeerd. Hij toetst niet en laat zich niet corrigeren overtuigd van 't gelijk van zijn eigen zienswijze. Mijn besprekingen staan vol van zijn misinterpretaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maarten van Buuren levert mijns inziens een belangrijke eigentijdse bijdrage aan het begrijpen van de wijsbegeerte van Spinoza. Maar ieder zijn Spinoza hoor Henk en Stak jullie doen je best maar. Greenways

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou je minstens één inhoudelijk argument kunnen aandragen, Herman Groenewegen, die nu al zo'n 8 à 9 jaar almaar smalende reacties op mijn blogs plaatst. Ooit ga ik je wissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aan de vrijheid van mening daar heb jij niet zoveel mee op stan. Spinoza was de kampioen ! Het uitsluiten van Wim Klever omdat jij daar een andere mening over hebt. Zielig hoor! Ik heb bewondering voor Maarten van Buuren omdat hij op een eigentijdse manier boeken over Spinoza schrijft. En dat voorziet in een grote behoefte om Spinoza te bestuderen. Als ik de reacties van jou en henk lees dan heb ik het idee van wij die het weten tegen de onwetende rest. Word ik nu uitgewist. Jij vindt jezelf een Spinozist! Prettig weekend. Greenways

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit stumperige meninkje van Groenewegen, die als Klever-adept nog altijd wat met mij af te rekenen heeft, laat ik gewoon voor iedereen zichtbaar staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen