zaterdag 22 juli 2017

Ton Simons' ‘Het Paleis om Vier uur in de Morgen / Spinoza variaties’ (1987)


Tijdens het Holland Festival op 3 juni 1987 was de première van

Het Paleis om Vier uur in de Morgen / Spinoza variaties’
 
van de Nederlandse danser/choreograaf Ton Simons.
 
"Dit ballet, dat de tegenstelling tussen het apollinische en het dionysische tot thema heeft, wordt gedanst door 11 dansers op muziek van de New Yorkse band ‘The Ordinaires’. Deze groep heeft in Amerika van zich doen spreken door de onconventionele manier waarop zij klassieke, jazz, funk en pop-elementen in hun muziek integreren.
Ton Simons over zijn choreografie: ‘Ik raakte geïnteresseerd in de romantiek van het decadente en excessieve en ik wilde een choreografie maken waarin deze aspecten van onze hedendaagse cultuur werden uitvergroot. Toen begon ik Spinoza te lezen. De briljante verwoording en beschouwelijkheid die zijn werk uitstraalt, vormen een regelrecht contrast met de roekeloze uitbundigheid die ik in gedachte had. Dit contrast werd tot deel van mijn uitgangspunt voor de choreografie." [Info van Holland Festival].

op 28 okt. 2015 werd op Youtube de uitvoering gepubliceerd van
The Palace at 4 a.m. / Spinoza Variations
die op 3 juni 1987 in het Doelen Theater in Amsterdam werd gebracht door Ton Simons and Dancers  with The Ordinaires and Reflex - gefilmd door de VPRO. [Zie dit FB-bericht over de kwaliteit]


 
Vraag me niet hoe het  precies gebeurde, maar door het vorige blog [over Benkei op de rug van een opspringende karper] ontdekte ik dat het Holland Festival vier keer Spinoza in de titel van een programma had. Over drie had ik eerder blogs, maar deze had ik nog niet.

Daar het Holland Festival volgend jaar 70 jaar bestaat, heeft men een archief van alle programmering van deze 70 jaren op internet gezet, waarin gezocht kan worden. Ik deed dat uiteraard op Spinoza, wat vier resultaten opleverde.
Wel had ik blogs (ik verwijs niet naar die blogs maar naar het HF) over:
 
  • Het toneelstuk Spinoza van Dimitri Frenkel Frank, door Toneelgroep Studio, in De Brakke Grond, op ma 15 juni 1964 [cf.] 
  • De opera Spinoza van Ton de Kruyf, première op 15 juni 1971 [cf.]
  • Het toneelstuk van Gilles Aillaud: Vermeer et Spinoza  dat ging van 10-21 juni 1986 [cf.]
 
Zie via books.google deze advertentie in het New York Magazine 2 jan 1989, waaruit blijkt dat het ook in dat jaar werd opgevoerd.
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten